top of page
Search

משבר הקורונה בעולם האקדמיה מנקודת מבטם של הסטודנטים

Updated: Jul 13, 2020

מאת : גל ונטורה ואסי שרביט , סטודנטיות להדנסת תעשיה וניהול במכללת עזריאלי .

התפרצות נגיף הקורונה הביא עמו את הצורך לבצע שינויים בשיטת ההוראה במסגרות החינוך השונות, ובעקבות זאת גם בעולם הלימודים האקדמיים. במכללות ובאוניברסיטאות בארץ ובעולם הבינו שעל מנת להמשיך את הלימודים כסדרם עליהם למצוא פתרון טכנולוגי ונגיש לכל סטודנט.

מכאן, נבע הצורך להעביר הרצאות בלימודים מקוונים בעיקר באמצעות פלטפורמת הפגישות של מערכת ה-Zoom.

סטודנטים רבים, במכללות או אוניברסיטאות הלומדים לימודי בוקר או ערב נאלצים להתרגל למציאות החדשה בה הלימודים לא מתקיימים יותר בסביבת פרונטלית, מול המרצה או המתרגל וליד חבריהם לכיתה, אלא בסביבה הביתית, מול המחשב.

חלק מהסטודנטים, ראו בשינוי זה כמשהו נכון ואף מועיל להמשך הלימודים וחלק מהסטודנטים רואים בשינוי זה מכשול להשלמת הלימודים. שאלנו את חברינו ללימודים על היתרונות והחסרונות של שיטת ההוראה המקוונת וכן כיצד לדעתם יש להתמודד עם המצב החדש שנכפה עלינו.

אחד היתרונות הבולטים שהסטודנטים העלו הוא הנוחות שבלמידה מהבית. יציאה מהבית לצורך הגעה ללימודים יכולה לעיתים להיות מעיקה, בין אם זה התארגנות, הנעה של הרכב, בזבוז דלק ומשאבים, הבאה של אוכל ושתייה למשך יום הלימודים שלעיתים מתלווה בהוצאות כספיות מיותרות. האפשרות לקחת חלק בהרצאות האקדמיות מהבית, חוסכת משאבים אלו וחוסכת לסטודנטים כסף וזמן.

יתרון נוסף שציינו בפנינו הוא הבנה מעמיקה יותר של החומר וריכוז ממושך בהרצאות. רבים ובעיקר אלו הסובלים מבעיות קשב וריכוז מתקשים להתרכז בהרצאות הפרונטליות עם כיתה גדולה, סטודנטים במיוחד כאשר חבריהם לכיתה שואלים שאלות רבות ולעיתים קוטעים את המרצה.

כאשר ההרצאות מועברות ב-Zoom , השתתפות הסטודנטים בשיעור פוחתת, דבר המאפשר למרצה להעביר את השיעור בצורה רציפה וללא הפרעות. בנוסף, הרצאות מוקלטות מאפשרות לסטודנטים להאט את קצב הלמידה, לעצור את ההרצאה, לחזור אחורה לסכם או להבין את החומר יותר לעומק.

מאידך, חיסרון שציינו בפנינו סטודנטים רבים הוא בעיות ריכוז. לחלקנו, הבית מהווה מקום מפלט מחיי היום יום העמוסים. רבים אמרו לנו, שלהישאר בבית מכניס אותם למצב של השתחררות, צפייה ממושכת בטלוויזיה, העברת זמן רב מול משחקי מחשב וכדומה.

כאשר הלימודים מועברים מהבית, ישנם פיתויים רבים בסביבה הביתית. זה מוביל לכך שסטודנטים רבים נוטים להתחבר להרצאות המקוונות אבל לא להקשיב אלא לעסוק בדברים אחרים, דבר זה מוביל לחוסר הבנה של החומר, מה שעלול להוביל לכישלון בחלק מהקורסים הנלמדים.

חיסרון נוסף הוא חוסר חשק ללמוד. יתרון משמעותי של סביבת הלמידה הפרונטלית והלא מקוונת הוא האווירה השוררת במרכזי הלמידה. בין אם זה ספריות, כיתות לימוד מרוכזות, חדרי לימוד, חדרי מחשבים, מעבדות וכדומה. כאשר הלימודים מועברים בבית, אווירה זו לא קיימת, ואם הסטודנט לא יותר אותה בעצמו בתוך הבית אזי רבים מרגישים שאין להם חשק ללמוד.

חיסרון אחרון שחשוב לציין הוא העצלנות שמלווה בדחיינות. סטודנטים רבים טוענים כי המפתח להצלחה באקדמיה היא אווירה כיתתית לימודית, המדרבנת לשקוד ולהשקיע. בסביבה הביתית, האווירה הזאת פחותה ולעיתים גם לא קיימת. כאשר אין אווירה לימודית, סטודנטים נוטים לשקוע בדברים אחרים וגם להיכנע לעצלנות ולדחות משימות. אנו בטוחות שרבים יסכימו, שלימודים אקדמיים ועצלנות לא הולכים ביחד, בפרט כאשר מדובר בלימודי הנדסה.

אז כיצד אפשר ומומלץ להתמודד עם המצב החדש ועדיין להצליח בלימודים?

בסופו של יום, אם ניצור בעצמנו את סביבת הלמידה בבית ונשקיע, נקפיד לקום להרצאות בזמן, לסכם את החומר הלימודי, נשתתף בהרצאות ב-Zoom ולא נתבייש לשאול שאלות נוכל למקסם את ההצלחה שלנו בקורסים ולעבור את הסמסטר בהצלחה.

אנו הסטודנטים, מודעים שהמכללות והאוניברסיטאות ערות למצב החדש שנקלענו אליו ועושות את מירב המאמצים על מנת לעזור לנו להעביר את הסמסטר הזה כפי שהיינו אמורים להעביר אותו במוסד הלימודים. אנחנו מאמינות, כי האקדמיה תתחשב בקושי שאליו נקלענו, ותעזור במידת הצורך במבחנים, בעבודות להגשה ובשאר המחויבויות שנלוות לקורסים הנלמדים.

אנו רוצות לכתוב כמה מילים לא רק על ההווה אלא גם על העתיד. מזה שנים האקדמיה שקלה להיערך לעידן שבו הלימודים יעברו מלימודים פרונטליים ללימודים מקוונים, אך זה נעשה בעצלתיים, בעקבות משבר הקורונה, חל זינוק גדול בקורסים המועברים בצורה מקוונת. מחד, בכירים באקדמיה טוענים כי המעבר הזה יכול לייצר סביבה שיתופית, לדוגמת נוסח ויקיפידה, שם הסטודנטים יוכלו לשאול שאלות והמרצים יוכלו לענות.

מאידך, גורמים בכירים טוענים כי ישנם לימודים (לדוגמת לימודי הנדסה) שלא אפשרי להעביר אותם בלימודים מקוונים ויש צורך בקשר הבין אישי בין המרצה לסטודנט. "למגע ולקשר האנושיים אין תחליף". בנוסף, מרצים רבים רואים כי חלק מהסטודנטים לא מרוכזים בהרצאות ועסוקים בדברים אחרים. לסיכום, שוררת הסכמה רחבה בעניין אחד: הקמפוס לא ייראה אחרי משבר הקורונה כמו שהוא נראה לפניו. הניסוי העולמי הענק שנערך עכשיו בלימודים אקדמיים מרחוק ישנה את התואר האקדמי דרמטית.

 
 
 

Comments


Post: Blog2_Post

ZoomIn ZoomOut - Working from home

Subscribe Form

Thanks for submitting!

Azrieli collage of engineering

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

©2020 by zoominzoomout- working from home. Proudly created with Wix.com

bottom of page